Skoro 140 tisíc lidí přijede do Prahy každý den za prací. Míří hlavně do kancelářských budov a do centra města. S nimi pak dorazí i přes půl milionu návštěvníků. Ukázala to analýza dat o pohybu mobilních telefonů, kterou si nyní město nechává zpracovat.

KAREL HYNEK MÁCHA
Karel Hynek Mácha (16. listopadu 1810 Praha-Malá Strana[1] – 6. listopadu 1836 Litoměřice[2]) byl český básník a prozaik, představitel českého romantismu a zakladatel moderní české poezie. Proslavil se jak svým životem, tak dílem, jemuž dominuje Máj (1836).
Během dne se lidé v Praze soustřeďují v okolí administrativních center a obchodů, po poledni se tak nejvíc zahustí okolí Andělu, centrum Prahy (Vodičkova ulice a Petrské náměstí) a Brumlovka nedaleko Budějovické. Na poslední jmenované adrese sídlí řada velkých korporací, mezi nimi i Microsoft nebo ČEZ. Pro srovnání, na zmíněných místech je ve „špičce“ okolo šesti stovek osob na jeden hektar, průměr Prahy je 25 obyvatel na hektar (Václavské náměstí má rozlohu asi 4 hektary).
Naopak v noci se nejvíc lidí se „namačká“ ve Vršovicích, jde o 430 osob na hektar.
Detaily si můžete prohlédnout v následující mapě, kterou z dat mobilních operátorů zpracoval pražský Institut plánování a rozvoje.
Data na prodej
KAREL HYNEK MÁCHA
Karel Hynek Mácha (16. listopadu 1810 Praha-Malá Strana[1] – 6. listopadu 1836 Litoměřice[2]) byl český básník a prozaik, představitel českého romantismu a zakladatel moderní české poezie. Proslavil se jak svým životem, tak dílem, jemuž dominuje Máj (1836).
I pokud netelefonujeme nebo neposíláme SMS, telefon pravidelně komunikuje s vysílači v síti mobilního operátora. Z dat o síle signálu a použité anténě je možné odvodit, kde se přibližně telefon nachází a jak dlouhou dobu na místě strávil.
Mobilní operátor má „zákonnou povinnost“ takové informace uchovávat, a to půl roku do minulosti, přistupovat k nim ale mohou jen bezpečnostní složky, typicky policie nebo rozvědka.
Operátoři ale obdobné informace mohou anonymizovat (tedy „zbavit“ identifikace konkrétního uživatele) a agregovat, tedy spojit informace o jednotlivcích do jakýchsi skupin. Výsledná obecná čísla pak přeprodávají dál, například marketingovým firmám či dopravním analytikům. Zpětně z nich nejde dovodit, kde se pohybuje každý jednotlivec, dávají ale určitý přehled o obecném chování obyvatel nějakého místa.